Posteado por: joncastano | 7 diciembre, 2011

Quin paper té l’educació en l’ascensor social a Catalunya?

La societat catalana és classista o meritocràtica? Pesa més l’herència familiar de classe o les possibilitats per progressar? Quin ha estat el pes de l’educació en la mobilitat social catalana? Aquestes i altres preguntes es debatran el dia 15 de desembre a les 18:00 al Cercle d’economia en un debat organitzat per la fundació Jaume Bofill  anomenat  “Quin paper té l’educació en l’ascensor social a Catalunya?”

Per situar-nos en l’estat actual de la questió es pot llegir l‘informe Eduació i mobilitat a Catalunya de Xavier Martínez Celorrio i Antoni Marín Saldo. Algunes de les conclusions d’aquest informe publicat al 2010 son:

  • La recerca desmenteix el tòpic de Catalunya com a una societat tancada, rígida i classista. Tot i presentar una baixa despesa pública social, educativa i de beques, la societat catalana es confirma com una societat oberta, fluïda i  meritocràtica però amb restriccions en els extrems.
  • Catalunya és meritocràtica: l’educació determina la posició social i és el factor clau per democratitzar les oportunitats i reduir un 50% la rigidesa social.
  •  L’anomenat “ascensor social” ha estat molt estès: quasi la meitat dels catalans ha experimentat l’ascens social: 46% al 2009 i 46,5 % al 2005. El 48% dels orígens obrers arriba a classes intermèdies i el 15% a la classe directiva i professional.

D”acord amb les conclusions  d’aquest informe: a Catalunya  sembla que les teories del capital humà i credencialistes han sigut més importants que les dels economistes radicals:  la variable procedència familiar és mostra relativament poc explicativa en la mobilitat social catalana  en comparació amb altres societats.

Però compte! Aquests resultats empírics, s’han de contextualitzar en el període temporal estudiat, i plantejar-se si realment tenen més a veure amb les polítiques i despeses  educatives o amb la estructura econòmica:

  • Ha sigut l’educació l’element que ha permés la mobilitat social o bé ha sigut  la estructura econòmica la que ha millorat demanant més educació als treballadors?
  •  Si la estructura econòmica ha canviat en alguna cosa. Quins son aquells individus que provenen d’una familia amb poc estudis, viuen en una societat que requereix més estudis i ofereix millors llocs de treball i tot i així mantenen el nivell d’estudis dels pares?  No és nomal que siguin pocs?
  • La bona posició respecte a altres paissos, té que veure amb el punt de partida? Si el punt de partida d’un pais A és una economia amb pocs obrers i moltes classes intermèdies  i el d’un pais B és una economia amb més classes intermèdies no sembla que la tasa de mobilitat social sigui comparable ja que no és le mateix pujar de classe baixa a mitjana que de mitjana a alta, ni pel treballador, ni per la estructura econòmica.

Per tant, no sembla plausible  pensar que es mantindran els nivells de mobilitat social mantenint la  poca despesa feta fins ara en educació o molt menys reduint-la, sino que cal plantejar-se que pasarà en un context de crisi econòmica en el que previsiblement la estructura econòmica pot fer que augmenti la competència per estar en classes mitjanes i per tant  baixi la mobilitat social ascendent. Potser en aquesta nova situació restrictiva les teories radicals i el capital social familiar tindran més importància?

Sens dubte, el debat promogut pot ser de gran interés per compartir i intentar donar resposta a algunes d’ aquestes questions. I especialment en temps de canvi de model productiu.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

Categorías

A %d blogueros les gusta esto: